2015. május 10., vasárnap

Croquembouche

   Ez volt az anyáknapi meglepetésem! :) Természetesen az már nem nagy meglepetés, hogy ezt is a Sütimesterben láttam, igaz? Hozzá kell tennem, hogy a versenyzők nagyon megszenvedték az elkészítését, ehhez képest én nem annyira... Igazából a karamellel kell csak nagyon, ismétlem nagyon vigyázni, mert bizony az én ujjaimnak is szerzett pár fájdalmas pillanatot. A végeredmény viszont magáért beszél! Nagyon szép, mutatós édesség! Ez a franciáknál olyan, mint nálunk a grillázs torta - természetesen ez nem lett olyan fenséges, de első próbálkozásnak igenis szép! :) 
A terveim a jövőre nézve: a műsor megnézése alapján szeretnék készíteni más ízesítésű Croquembouche-t is, nem csak vaníliásat... Kipróbálnám a csokoládés ragasztást (holott az nem egy életbiztosítás ;)). És szebb karamelldíszeket is készítenék! Remélem, kipróbáljátok ti is!
A segédeszközöm, a képen is látható, kartonpapírból (amit az ingekhez/pólókhoz csomagolnak) készült gúla. Az alját nagyjából egyenesre vágtam és alufóliavál fedtem le. Mielőtt mellépakoltam volna a golyócskákat olajjal óvatosan átkentem, hogy nehogy ráragadjon!

A Sütmister 2. évadának 6. részét, melyben a Croquembouche-t is tálalják EZEN a linken nézhetitek végig!
 


  Hozzávalók:
Égetett tészta:
Az elkészítés és a mennyiség megyegyzik az előző sajtos falatkáéval - 20 Ft-os nagyságú gomböket formázva két kiskanállal formázva, s így 36-37 db lesz belőle:
- 2,5dl víz
- 120g margarin/vaj
- 150g finom liszt
- 4egész tojás (közepes méret)
egy csipet só, két csipet cukor
Karamell:
- 4 evőkanál víz
- 150g kristálycukor
Krém: 
A beletöltendő krémnél az az igazság, hogy csaltam... Mint a műsorban is láthatjátok, különböző ízesítű krémeket készítenek az alap angol krémből, rengeteg tojássárgájából... Én két dolgot is csináltam, ami tudom, "nem ér!", ellenben annyival megkönnyíti az életünket, hogy ezért mindenki hálás!
         - A legegyszerűbb krém elészítése: Dr. Oetker krémes krémpor használata, amit 8 dl tejjel robotgéppel 3-4 percig verünk, s ezt egy habzsák vagy egy fecskendő segítségével a labdákba töltünk. Én így készítettem a profitelokat és a  hattyúimat is... Tudom, nem ez az igazi, de nem akartam se sok tojást pazarolni, rengeteg felesleges tojásfehérjét gyártani, s izgulni ha nem sikerül, ugyan mit fogok csinálni?
          - A másik, amivel ezeket töltöttem: 1 vaníliás pudingport megfőzünk a leírás szerint 6dl tejjel és 3 evőkanál cukorral. Utána felverünk 3 dl tejszínt 1 csomag habfixálóval és 2 evőkanál porcukorral, s óvatosan elegyítjük a kettőt amint kihűlt a puding. Ezt a habos keveréket habzsákba rakjuk s beletöltjük a kihűlt fánkokcskákba... NAGYON finom és egyszerű szintén. Ha valaki mégis az igazi, főzött krém mellett teszi le a voksát, akkor például itt talál hozzá leírást.
       - A csokoládés változat: 4-5dl habtejszínt felverünk 3 evőkanál porcukorral, 2 csomag habfixálóval, 2-3 evőkanál keserű kakaóporral. Ezt is habzsákva töltve tudjuk beletölteni a fánkokba! Természetesen, több cukrot is rakhatunk bele, ez már ízlés dolga.

Elkészítés:
Ha pudingpor+tejszín kombinációt használjuk, elsőként a pudingot főzzük meg, hogy legyen ideje kihűlni. Majd a sütőt előmelegítjük 180 fokra, s kikeverjük az égetett tésztát. A vízet és a margarint/vajat, a csipet sót és két csipet cukrot felforraljuk, majd levesszük a tűzről és egyben hozzáadjuk a lisztet, amivel addig keverjük míg el nem válik az edény oldalától. Egyenként adjuk hozzá az egész tojásokat, mindig megvárva hogy jól elegyítsük! Kivajazott tepsire kanalazzuk kicsi gömböcöket formálva (20Ft-os kis diónyi), majd vizes újjal enyhén lenyomkodjuk a tetejét. Körülbelül 15-20 perc alatt sütjük meg, míg aranybarna nem, lesz. Míg nem nőtt dumplájára és kezdett el barnulni (kb 10-12 perc) addig ne nyissuk ki a sütőt! Ha kész mind, hagyjuk teljesen kihűlni.

Ha a golyók kihűltek, kis lyukat szúrúnk bele (én a robotgép dagasztókarát használtam, nemrég pedig az evőpálcika kisebbik végét). Mindegyiket megtöltjük a választott krémmel. Feltesszük főni egy kis edénybe a cukrot és a vizet, ezt hagyjuk felforrni úgymond, amíg a szirupunk el nem kezd karamellizálódni. Nem kell kevergetni, elég ha enyhén rázogatjuk. Ha már világosbarna, akkor nagyon figyeljünk, mert pár másodperc alatt elkészül, majd túl is barnulhat, s akkor kezdhetjük elölről... Ilyenkor vegyük le a gázról (hagyjuk takarékon, mert nem haladunk olyan gyorsan, hogy a cukor folyékony legyen végig, ezért 2-3 alkalommal melegíteni kell!). Egy nagy tálra helyezzük a gúlát, majd az első golyó egyik oldalát bemártjuk, hogy könnyebben hozzáragadjon majd a másik. Mintha "fognák egymás (nem létező) kezét. Miután körberaktuk az első sort, a másodiknál a golyó alját és a tetejét is belemártjuk a karamellbe, mert így lesz stabil a tornyunk, s a végén fel is emelhetjük a gúláról! Ha csak az oldalát ragasztanánk, nem ragadnának a sorok egymáshoz.

Ez addig folyttajuk, míg már csak a tetejére egy vagy két golyó hiányzik, s ekkor kis pihentetés után levesszük a gúláról egy másik tányérra. Várhatunk kicsit többet is persze, hogy megszilárduljon biztosan a karamell, nekem ez 5 perc várakozást jelentett:). Kicsit megforgattam, majd óvatosán egy másik tálra raktam. Az utolsó golyó alját jól bekaramelleztem, majd a maradék karamellbe belemártottam a villát és köröztem a torony körül, így lett olyan szép szálas. A neten több technika is fenn van, de azt nem arra találták fel, hogy utána az ember még cukrot vakarjon fel a padlóról..:) Így is eléggé mutatós lett, nem?:)

Ha valamelyik habos változatot készítettük, tálalhatjuk így magába is, hiszen a belseje elég szaftos. Én a krémporos változathoz készítettem egy kis csokiöntetet, így volt mibe tunkolni... A csokoládéhaboshoz is készíthetünk (duplacsokis!), vagy ahho sima vaníliakrémet vagy túltejezetett vaníliáspudingot tálalhatunk!

Egyszer, valamilyen alkalomra mindenképp érdemes elkészíteni ezt az alkotást, szerintem az egyszerűsítésekkel egyáltalán nem annyira nehéz, mint elsőre (vagy a hosszú leírás) alapján gondolnánk! Természetesen a magunk szórakozására is remek (ujjakra vigyázni!! :)), vagy egy buliba ha elvisszük, biztos sok dícséretet kapunk...

Jó étvágyat kívánok hozzá!
U.i.: bár nagyon guszti 1-1 labda, addig semmiképpen se együnk belőle, míg nem épült fel a gúla! Nálam pontosan elfogyott úgy, hogy egyet a legelején megettem, szóval utána izgultam, hogy kell-e sütnöm még egy adagot... ;)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése